Diensten

Projectmanagement
Transitie overheidsbeleid
Finance
(Samenwerkings)modellen in de praktijk
Business analytics
Operations & strategy
Bouw
Innovation & diversification
Zorgstrategisch plan & (markt)onderzoek

Diensten

Projectmanagement
Transitie overheidsbeleid
Finance
(Samenwerkings)modellen in de praktijk
Business analytics
Operations & strategy
Bouw
Innovation & diversification
Zorgstrategisch plan & (markt)onderzoek

Projectmanagement

Heos biedt ondersteuning om een volledig project te managen doorheen het volledige proces:

  • Initiatiefase: onderzoek naar de haalbaarheid van het project, data analyse, (markt)onderzoek; bepalen welke actoren in een team of consortium belangrijk zijn (zowel intern als extern bv. expertencommissie, juristen, fiscalisten, architect,...); het draagvlak inschatten; bepalen van wat mogelijkse grenzen zijn in het project (bv. businessplan, subsidieverzoeken, etc.)
  • Definitiefase: bepalen welke de eisen en wensen aan het projectresultaat gekoppeld worden & welke richting geconcretiseerd en geobjectiveerd nagestreefd wordt o.b.v. criteria en een projectdefinitie
  • Ontwerp: begeleiding van de vertaalslag van de voorgaande fase(n) in concrete tools zoals bv. verfijning van het businessmodel en financieel plan, juridische constructies, flowcharts, site trees, etc. - i.f.v. bouw:  programma van eisen, ruimtelijke inplanting, schetsontwerpen, etc.
  • Voorbereidingsfase: opmaak van een draaiboek, instructies aan personeel, begeleiding aanbestedingen, etc.
  • Realisatiefase: begeleiding bij de effectieve uitwerking van het ontwerp en de voorbereidingsfase specifiek voor het te ontwikkelen project, d.i. businessontwikkeling, bouwontwikkeling, etc.  - constante betrokkenheid en aanwezigheid bij het aftoetsen van de deelfasen
  • Nazorg: project doen landen, opzetten van een helpdesk, opvolging van het projectresultaat, beschikbaarheid

Transitie overheidsbeleid

De dienst "transitie overheidsbeleid" impliceert

  • up to date blijven van wijzigingen op zowel Vlaams als federaal niveau
  • dewelke verwachtingspatronen er zijn naar de toekomst
  • welke gevolgen deze impliceren met betrekking tot andere aspecten zoals bv. PPS, juridische constructies, fiscaliteit, etc.
  • hoe men hier zodoende rekening kan houden i.f.v. de bestaanszekerheid en continuïteit
  • en hoe men deze transities net positief kan gaan aanwenden 
  • congruenties tussen verschillende overheden en vernieuwende mogelijkheden (cfr. zorg en gezondheid, riziv, agentschap wonen, ruimtelijke ordening,...)

Finance

Finance is onder meer gebaseerd op

  • "markt"gerelateerde aspecten (cfr. vraag & aanbod; overheidskader,...),
  • bezettingsgraad en capaciteit,
  • subsidies (werking- en personeel / persoonsvolgende financiering / remgeld en tussenkomsten mutualiteiten),
  • prijszetting en inkomsten,
  • kostenstructuur & kostprijscalculatie (evt. van de bestaande werking),
  • projectie van de resultatenrekening,
  • continuümoefening "efficiëntie" & "kwaliteit"
  • prognose van het financieel plan op langere termijn,
  • al dan niet bijkomende bouwkosten,
  • financiering (PPS, huren/recht van opstal/erfpacht, infrastructuursubsidies, samenwerkingsverbanden tussen meerdere sectoren in de zorg, hypothecaire lening, kapitaalaflossingen en financiële kosten, etc.)
  • investeringsbeslissing (payback, NCM, PI, IRR)
  • in uitbreiding een analyse van de financiële gezondheid (cfr. zie business analytics),
  • etc.

(Samenwerkings)modellen in de praktijk

Waarom samenwerken?

  • i.f.v. de cliënt, doorstroomtrajecten, kwaliteit,...
  • schaalvergroting
  • kostendelende motiveringen
  • al dan niet fiscale voordelen
  • specialisme vs brede zorg
  • etc.

Begeleiding van samenwerkingsmodellen

  • binnen de bedrijfsvoering (vzw, bvba, cvba, cvba so, nv,...)
  • splitsingen / fusies
  • inzake de infrastructuur (PPS, recht van opstal, vereniging mede eigenaars, coöperatieve (al dan niet met sociaal oogmerk,...)
  • en de afweging van de kwaliteitsgebonden, de juridisch en de financiële/fiscale indicatoren

Business analytics

Business analytics impliceert

  • onderzoek naar de financiële gezondheid en draagkracht (NBK, current & quick ratio, debiteuren-, leveranciers- en voorraadrotatie, cashflowvermogen, schuldgraad,...)
  • de evolutie over de voorbije jaren naar zowel financiële gegevens, maar evenveel naar cliënttevredenheid, personeelstevredenheid, etc.
  • in het verlengde de bezettingsgraad, capaciteit, en causaliteitsverbanden
  • de netto toegevoegde waarde, aandeel personeelskost en productiviteit, werkomstandigheden, personeelsbestand en CAO's, ziekteverzuim, algemeen welbevinden bij het personeel
  • investeringen en ROI (return on investment)
  • specifieke analyses inzake wachttijden (capacity unit measurement)
  • (Time Driven) Activity Based Costing
  • het zorglandschap en de positionering ervan binnen een bepaalde regio
  • etc.

Operations & strategy

Flows & processen hebben betrekking op

  • functiebeschrijvingen en takenpakketten
  • de processen tussen diensten en personeel
  • de procestijd en effectieve doorlooptijd
  • wachttijden
  • ROI van optimalisatie in processen
  • eventuele koppeling aan technologieën of inzetbaarheid van infrastructuur (cfr. kost/m2, personeelskost, afstanden, etc.) 
  • cliënt- en patiënttevredenheid
  • etc.

Strategy heeft aandacht voor

  • core business (bv. specialist vs brede zorg)
  • zelf monitoren of uitbesteden
  • flexibiliteit en inspelen op de vraag van de cliënt
  • (kostendelende) samenwerkingsverbanden
  • extra generende inkomsten
  • etc.

Bouw

Programma van Eisen 

  • onderzoek noden in de regio i.f.v. capaciteit
  • wetgevende normeringen
  • capaciteit en businessmodel gekoppeld aan financieel plan (bv. subsidies, inkomsten, kostenstructuur)
  • Integratie van flows & processen
  • koppeling aan investeringsbeslissingen (payback, NCM, PI, IRR)
  • etc.

Stedenbouw

  • wetgeving van de gewestplannen
  • BPA / RUP
  • mogelijkheden en beperkingen i.f.v. PvE (programma van eisen)
  • onderhandelingen en overleg
  • koppeling aan waarde van de grondpositie
  • etc

 

 

Innovation & diversification

Innovation & diversification kadert zich binnen

  • de ontschotting van de zorg
  • de inclusiegedachte
  • het instellingsoverschrijdend werken over de muren heen
  • visie op maatschappelijke en publieke functies, sociale verbinding, gezondheid (vs unilateraal 'zorg')
  • verbreding in het publiek mits aandacht voor de eigen specialisaties
  • vernieuwende modellen durven hanteren
  • naast aanbodgericht denken de aandacht richten op de wensen van de cliënt - patiënt
  • flexibiliteit integreren in de werking
  • zich diversifiëren t.a.v. andere organisaties (cfr. toegevoegde waarden creëren)
  • etc.

 

Zorgstrategisch plan & (markt)onderzoek

De opmaak van een zorgstrategisch plan heeft betrekking op

  • data analyse van algemene bevolkingsstatistieken in regio's met inbegrip van demografische cijfers, verhuisbewegingen, jobratio, etc.
  • vraag en aanbod in specifieke regio's 
  • afstemming op maatschappelijke noden in de toekomst
  • parallel met de transitie in overheidskaders (cfr. Vlaams en federaal niveau)
  • een swot analyse (strenghts, weaknesses, opportunities & threats)
  • samenwerkingsverbanden (cfr. ontschotting in de zorg, integratie van meerdere diensten ten behoeve van de cliënt, doorlooptrajecten, etc.)
  • etc.